Raziskovalne naloge

»Raziskovanje? Ne, to pa ni zame…« Tudi vi tako mislite?

Kot koordinatorica regijskega srečanja mladih raziskovalcev Slovenije in mentorica številnim mladim raziskovalcem pogosto naletim na tak odziv, ko vzpodbujam učence in njihove učitelje k sodelovanju na srečanju. Pa je raziskovanje res nekaj hudo napornega? Nekaj, kar se dogaja le za vrati vrhunskih laboratorijev?

Raziskovanje vsakega od nas se je začelo s prvim vdihom ob rojstvu (če ne že prej) in od takrat zavedno ali nezavedno neprenehoma raziskujemo. Raziskovanje je del nas. Zbiramo informacije, jih preverjamo in na koncu iz vsega tega potegnemo svoje zaključke. Bistvo raziskovalnega duha je po mojem mnenju ravno v tem, da ne sprejemamo informacij, na katere naletimo, kot nekaj neizpodbitnega, absolutno resničnega, ampak da si vedno zastavljamo vprašanji: »Je to res? Kako lahko to preverim?« Ko opazujem majhne otroke, se mi zdi, da si ti dve vprašanji zastavijo ob vsakem našem ukazu oz. prepovedi. Poznate otroka, ki vam je na prvo besedo verjel, da je sveča, štedilnik ipd. vroč in da ga bo bolelo, če se bo dotaknil? Jaz ga ne. In čeprav nas to kot starše moti, saj je lahko tako preverjanje marsikdaj tudi življenjsko nevarno, je v bistvu prav, da so otroci radovedni in da raziskujejo. Naša naloga pa je, da jim raziskovanje omogočimo in pri tem poskrbimo za varnost. 

Ker verjamem, da se otrok ob izdelavi raziskovalne naloge nauči številnih veščin, ki jih bo vse življenje s pridom izkoriščal, je bila za moje učence raziskovalna naloga ena izmed rednih šolskih obveznosti. »Kaj pa naj raziskujemo?« so me zaprepadeno vprašali, ko so se z raziskovalno nalogo prvič srečali. Izhodišče za raziskovalno nalogo je lahko katerikoli stavek v učbeniku, pregovor, splošno prepričanje, obred, pojav… Ali mačke vidijo barve? Katere živali živijo v našem potoku? Katero hrano imajo mravlje najraje? So polži res počasni?  Katera semena najhitreje kalijo? Kako lahko koristno uporabim odpadno embalažo? Kako lahko zmanjšamo porabo elektrike na naši šoli?

Za začetek ne zapletajmo in si ne postavljajmo preobširnih tem. Zastavimo si eno vprašanje, na katero poiščemo odgovor. Otroci naj se sami odločijo, kaj bodo raziskovali. Tako bo tema naloge zanje zanimiva, možnost izbire in soodločanje pa je nujno potrebno za potešitev njihove potrebe po svobodi. Ob svojih odkritjih se bodo zabavali, timsko delo jih bo povezalo s sošolci in mentorji, pridobili bodo nove veščine, spretnosti in znanja… Vse to jim bo pomagalo pri dvigu samozavesti in osebnostni rasti. Marsikdaj se ravno pri raziskovalnih nalogah in inovativnih projektih izkažejo tisti otroci, ki jih spregledamo, saj nimajo bleščečega učnega uspeha ali so celo vedenjsko problematični. Nikoli ne boste izvedeli, koliko skritih talentov imate med svojimi učenci, če jim ne boste dali priložnosti, da se pokažejo. Jaz sem jih odkrila šele, ko sem od vseh učencev zahtevala, da naredijo samostojno ali v paru s sošolcem raziskovalno nalogo. Čeprav je to pomenilo nekaj dodatnega dela zame kot učiteljico, pa sem se ob tem tudi veliko novega naučila, poglabljala odnose z učenci in marsikdaj zelo zabavala. Odkritja gredo vedno vštric z raziskovanjem, pa naj bodo to rezultati raziskovalnih nalog ali inovativnih projektov. In pri tem se zabavamo vsi - učenci in učitelji, otroci in njihovi mentorji. Želim vam veliko uspeha pri vašem prebijanju skozi labirint raziskovalnih vprašanj in inovativnih idej ter upam, da se srečamo spomladi na »Labirintu«!

Priponke:

Naloge ali povzetke učenci oddajo do 1. 3. 2018, saj se bodo ocenjevalci tako boljše pripravili na povratno informacijo, ki je bistveni sestavni del.

Irena Kodele Krašna

SODELUJOčE šOLE OD LETA 2015

  • OŠ Solkan
  • OŠ Frana Erjavca
  • OŠ Dobravlje
  • OŠ Danila Lokarja, Ajdovščina
  • OŠ Šturje
  • OŠ Ivana Roba, Šempeter
  • OŠ Cerkno
  • OŠ Milojke Štrukelj Nova Gorica
  • OŠ Draga Bajca Vipava
  • OŠ Miren
  • OŠ Kanal
  • OŠ Renče
  • OŠ Danila Lokarja, podružnica Lokavec
  • OŠ Šturje, podružnica Budanje
  • OŠ Dušana Muniha - Most na Soči
  • OŠ Draga Bajca - PS Podnanos
  • OŠ Deskle
  • OŠ Miren, podružnica Bilje
  • OŠ Branik
  • OŠ Dobrovo, podružnica Kojsko
  • SŠ Ivan Trinko Gorica
  • OŠ Dobrovo

NOVICE

27. februar 2018

Program Festivala LABIRINT 2018

7:30 – 8:00 PRIHOD UDELEŽENCEV: Zbirno mesto vseh prijavljenih na OŠ Danila Lokarja A...

preberi več
13. februar 2018

LABIRINT 2018 - PRIJAVE ZAKLJUČENE!

Tudi marca 2018 v Ajdovščini pričakujemo najradovednejše, najiznajdljivejše, najspretnejše raziskovalke in raziskovalce, inovatorke in inovatorje.

preberi več
OSTALE NOVICE

Želiš sodelovati?

PRIJAVA